מה ההבדל בין מודיעין עסקי לריגול תעשייתי?

ההבדלים

מלחמות המוכרות לנו הן אלה המתנהלות בין מדינות או קבוצות אתניות ובהן יש שימוש באמצעי לחימה כאלה ואחרים. עם זאת, זירת קרבות משמעותית לא פחות ובעידן שלנו אפילו יותר היא הזירה העסקית, בה מתנהלות מלחמות בין חברות מתחרות. גם כאן, כמו במלחמות בין מדינות, ישנו שימוש במודיעין המכונה מודיעין עסקי, וישנו גם ריגול הנקרא ריגול תעשייתי. מה ההבדל המרכזי בין השניים?

התייחסות לכל פעולה מצד החוק

ההבדל המשמעותי מאוד בין שני המושגים הוא הלגיטימיות שלהם. מודיעין עסקי הוא סדרת פעולות חוקיות שמותר לחברה מסוימת לבצע על מנת לדלות מידע על חברה מתחרה. ריגול תעשייתי הוא פריצת גבולות החוק וביצוע פעולות אסורות. בעבר ריגול תעשייתי נעשה בעיקר על ידי שליחת גורמים לחברה המתחרה שיאספו מידע או העסקת חפרפרת שתדלה מידע מבפנים. היום הפעולות הן בעיקר ממוחשבות: פריצה למחשבי החברה, האזנות סתר ועוד. פעולות אלה, כאמור, אסורות על פי חוק.
חשוב בנוסף לציין כי גם מי שעוסק במודיעין עסקי חייב להיות בעל רישיון חקירות. קיימות בשוק חברות מודיעין עסקי שאין בידם רישיון למשרד חקירות, הפעלתם בחקירות הקשורות במודיעין עסקי אינה חוקית למבצע ולמזמין.

מה כולל מודיעין עסקי?

מודיעין עסקי, בניגוד לריגול תעשייתי, הוא פעולות שונות הנחשבות חוקיות ולגיטימיות לחלוטין. לא רק שישנה הבנה שבשתיקה בין חברות מתחרות אלא שפעולות אלה נחשבות לגיטימיות מצד החוק. עם פעולות אלה נמנות:

מעקב אחר חומר שמפרסמת החברה המתחרה, בין אם באתר שלה, באתרים מקצועיים בתחום ובין אם בפלטפורמות שיש צורך להשקיע יותר זמן על מנת למצוא אותן ולהשיג את המידע.

מעקב אחר דו"חות כספיים אותם החברה מפרסמת באתר שלה או באתרים בהם המידע אינו חסוי.

ניצול קשרים קיימים ויצירת קשרים עם גורמים מתאימים: לרוב, מנהלי חברות מתחרות יסתובבו באותם חוגים ויכירו לא מעט אנשים משותפים. שאלות שתציגו לגורם המכיר היטב אתכם ומכיר גם גורמים רלוונטיים בחברה המתחרה יוכלו להביא לכך שתקבלו מידע שחיפשתם. כמובן שיש לדעת איך לעשות זאת ולא תקבלו תשובות לשאלות ישירות. יש לעשות זאת בדרך מתוחכמת.

מדוע צריך גורם מקצועי שיבצע מודיעין עסקי עבורכם?

איסוף מידע אינו פעולה ספציפית אחת אלא סדרה של פעולות רבות שיביאו לכם כל פעם שביב מידע. לרוב רק לאחר ביצוע פעולות שונות יתקבלו לידיכם עובדות שיהוו עבורכם מידע משמעותי. כיוון שמדובר על פעולות חוקיות תוצא כל אחת תהיה מינורית ביחס לאפקט של פעולות לא חוקיות. יש להקדיש לכך זמן ומחשבה, לבנות אסטרטגיה של איסוף החומר, וכאמור לבצע פעולות רבות וקטנות שיחד יביאו למידע משמעותי. בתור מנהלי חברה או בעלי תפקיד בכיר בה, מוטלות עליכם משימות רבות. לכן, הטלת המשימה על משרד חקירות אשר איסוף מידע הוא תחום התמחותו הוא הדבר הנכון מבחינתכם.

מעוניינים לדעת איזה קמפיין מתכננת חברה מתחרה בזמן הקרוב? עם אילו מוצרים חדשים היא מתכננת לצאת בחודשים הקרובים? בויצמן יער חקירות אנו מתמחים באיסוף מודיעין עסקי רלוונטי וחשוב בצורה קצרה, ממוקדת וכמובן במסגרת החוק.

צור קשר

ויצמן יער קיים מזה כ-40 שנה ונחשב למשרד הגדול והמוביל בתחום החקירות והמודיעין העסקי עם כ-70 עובדים מורשים מטעם משרד המשפטים. בין לקוחותינו נמנים משרדי עורכי דין מובילים, חברות מסחריות מהמובילות במשק וגופים ממשלתיים וציבוריים. אנחנו מתחייבים ליחס אישי, דיסקרטיות ומקצועיות ללא פשרות.





    Contact