כיצד לפעול כשמתגלה חשד למעילה או הונאה?

לצערנו, בשנים האחרונות וכפי שמשתקף בפעילות משרד ויצמן יער חקירות, קיימת עליה בהיקף תופעת המעילות וההונאות בחברות מסחריות ובעסקים בינוניים וגדולים. בהתאם, מאמר זה יעסוק בעיקר בדרך הנכונה שבה יש לטפל כאשר מקרה כזה התגלה.

גילתם דבר מהעצרו רגע!

בד"כ, מרגע שהתגלתה המעילה או ההונאה, הדחף האינסטינקטיבי של ההנהלה\הביקורת הוא לעמת את החשוד ו\או לגשת מידית ולהגיש תלונה במשטרה. אולם בניגוד למצופהניסיוננו הרב בתחום מלמד כי שתי הפעולות הינן שגויות ועשויות להסב נזק בלתי הפיך לסיכוי לקבל הודאה מפלילה ממועלים ו/או להגיע להיקף האמתי של התופעה!

הסיכון שבהטחת האשמות ללא ראיות 

חשוד שנחקר עשוי להגיב להאשמות שיוטחו בו באחת משתי דרכים: האחת הודאה חלקית במעשים מינוריים תוך שהוא מנסה להסתיר את ההיקף האמתי של האירוע.

השנייה: הסתגרות טוטלית מיד עם תחילת התשאול או החקירה ואי שיתוף פעולה לחלוטין עם הגורם  החוקר.

בכדי להגיע לשלב של ההודאה מהנחקר חייב להיות בידי החוקר מידע אמתי ומדויק שבו יעשה החוקר המקצועי שימוש בנקודת זמן ספציפית וקריטית, למשל עדות ברורה או הקלטה סמויה

כל מצב אחר הוא מעין הימור

יש להבין, כי הנחקר עצמו ברוב המקרים לא תמיד יודע באמת כמה מידע יש בידי החוקר, ובעצם, בשלב זה מנהל החוקר סוג של משחק פוקר מול הנחקר תוך יצירת מצג לפיו הוא יודע הכל על האירוע ותוצאותיו. מדובר בטכניקת בחקירות הונאה המחייבת מיומנות מקצועית גבוהה תוך הסתייעות בעזרים שונים תוך כדי ובמהלך החקירה כאשר החוקר יודע "לקרוא" את הנחקר, את שפת הגוף שלו, ומנהל את החקירה בהתאם.

עיתוי התלונה למשטרה

כפי שמסתבר, לרוב משטרת ישראל אינה ערוכה או לחלופין, אין ברשותה כוח אדם מתאים לחקירות הונאה/מעילה (למעט יחידות איכותיות להב 433 או יחב"ל), מה שאומר שהחקירה לא תמיד תתבצע  בדחיפות הנדרשת. לכן, במידה ולא יומצאו עם התלונה ראיות משמעותיות תומכות, ייתכן שהתיק ייסגר מחוסר עניין לציבור או חוסר ראיות מספיקות ולעיתים למרבית האבסורד, גם חוסר אשמה.

סגירת התיק  חוסר הרתעה

לסגירת התיק המשטרתי היבטים משמעותיים הן באפקט ההרתעה מול עובדי הארגון שבו אירעה המעילה או ההונאה והן בהליכים שינקטו לאחר מכן לגביית הנזק מהמועל. לפיכך הפניה למשטרה צריכה להתבצע רק בשלבים מתקדמים כאשר כבר יש דו"ח חקירה המגובה בראיות. לכן, ראוי ורצוי למנות משרד חקירות רציני לנהל את תהליך איסוף המידע המקדים וחקירת החשודים.

חשוב לפנות למשרד חקירות מנוסה

לדוח חקירה שבו ראיות של ממש על המעילה או ההונאה ישנן כמה יתרונות וביניהם, זירוז הטיפול המשטרתי, הגדלת סיכויי ההצלחה בהליך הפלילי וסיוע רב גם בהליך האזרחי. זכרובחירה נכונה של משרד חקירות מנוסה בתחוםאשר תוביל לגילוי ממצאים איכותייםיכולה להיות המפתח אשר יוביל להצלחת התהליך בכל הנוגע לחקירות הונאה ומעילה!

אשר ויצמן
(הכותב הנו הבעלים של משרד ויצמן יער חקירות)

צור קשר

ויצמן יער קיים מזה כ-40 שנה ונחשב למשרד הגדול והמוביל בתחום החקירות והמודיעין העסקי עם כ-70 עובדים מורשים מטעם משרד המשפטים. בין לקוחותינו נמנים משרדי עורכי דין מובילים, חברות מסחריות מהמובילות במשק וגופים ממשלתיים וציבוריים. אנחנו מתחייבים ליחס אישי, דיסקרטיות ומקצועיות ללא פשרות.





    Contact