האם זה חוקי לשכור בלש פרטי?

משרדי חקירות הם עסקים לגיטימיים וחוקיים, שפועלים מתוקף חוק, וזאת בהנחה שיש להם את כל האישורים הנדרשים להפעלת משרד כזה. בהתאם לכך, הפנייה למשרד חקירות היא לגיטימית וחוקית. למעשה, המשרדים הללו מספקים שירותים מקיפים וחשובים לא רק לאנשים פרטיים, אלא גם לגופים מרכזיים ובולטים במשק, ומאפשרים ללקוחותיהם לגלות את האמת ביעילות, במקצועיות ובמהירות. הבה ונגלה מיהם בעצם משרדי חקירות חוקיים, וכיצד הם יכולים לסייע ללקוחות שלהם.

דרישות החוק להפעלת משרד חקירות

בישראל, רשאי לעסוק בחקירות פרטיות רק מי שמחזיק ברישיון חוקר פרטי מטעם משרד המשפטים. הרישיון ניתן על ידי הוועדה לרישוי חוקרים פרטיים ושרותי שמירה, והוא ניתן למי שרכש ניסיון מעשי בתחום תחת פיקוח מקצועי, עמד במבחן בתחום דיני ישראל ואתיקה מקצועית והוועדה אינה סבורה שיש משהו בעברו או באופיו של המועמד שעלול לפגוע בציבור. עם זאת חייבים לשים לב שרישיון חוקר אינו מספיק ודרוש רישיון ספציפי לניהול משרד לחקירות פרטיות.

לכן יש להקפיד ולוודא קיומו של רישיון למשרד חקירות מטעם משרד המשפטים.

למעשה, ברגע שווידאתם שלמשרד החקירות שאליו פניתם יש רישיון חוקי ותקף, סגרתם את הפינה החוקית מבחינתכם. מכאן, החוקר כבר יודע כיצד לפעול בהלימה מלאה לחוק, בכדי ששום דבר לא יסכן אתכם בפלילים.

חקירה חוקית

חשוב לזכור שהחוקים החלים על חוקרים שפועלים בשוק הפרטי שונים מאלו שחלים על החוקרים הממסדיים. כך למשל, החוק מותיר  לחוקר הממסדי האזנות סתר לטלפונים במצב שבו היעד להאזנה עלול לבצע פעולה כלשהי שתפגע בציבור (בין אם פיגוע לאומני או פלילי). חוק כזה איננו חל על החוקר הפרטי, ולכן משרדי חקירות  אינם רשאים לבצע האזנות לטלפון וצריכים למצוא דרכים יצירתיות ועוקפות, שיאפשרו להם להשיג ראיות חוקיות לממצאי החקירה שלהם.

בנקודה זו חשוב לציין שחוקרים בשוק הפרטי פועלים באופן שונה מחוקרים של המשטרה או כוחות הביטחון האחרים הפועלים על פי הרשאות וצווים ולפיכך נדרשים ליצירתיות ותחכום בהשגת המידע.

למה חשוב כל כך לבצע חקירה חוקית?

אם כל מה שהלקוח רוצה זה לגלות את האמת, אז מדוע בעצם לא כל האמצעים כשרים? קודם כל, משום שהחוקר הפרטי עצמו כפוף לחוקי המדינה בכלל ולחוק חוקרים פרטיים בפרט ובוודאי גם לחוק יסוד צנעת הפרט. שנית, ראיות שהושגו בדרך שאינה חוקית אינן קבילות בבית המשפט, ואף עלולות לסכן את  מזמין החקירה והחוקר בחקירה פלילית.

אילו דרכים חוקיות עומדות בפני החוקר הפרטי?

אחת השיטות המקובלות ביותר היא מעקב וצילום – זוהי שיטה יעילה במיוחד  בחקירות אישות אך בהחלט טובה גם בתחום חקירות כלכליות שבהם יש לאסוף מידע ללא שהאובייקט מודע לכך. למעשה, המעקב הנו חוקי, וכשהוא מתבצע בצורה מקצועית ויעילה, ניתן להגיע למיצוי החקירה בתוך ימים או שבועות ספורים.

בחקירות מורכבות שבהן המעקב לא יהיה יעיל. ניתן להשתמש בחוקרים סמויים העובדים תחת כיסוי מתאים–ומדובבים את הנחקר הפוטנציאלי. המדובבים המקצועיים מצליחים לגרום לאחד הצדדים לספר את האמת, וכך ניתן להציג את המקרה בבית המשפט.

שלב נוסף הנו חקירה ישירה שבו נחקר האובייקט על המידע שנאסף עליו בשלב הסמוי ותוך בדיקת מהימנות גרסתו ביחס לממצאים שנאספו.

חשיבות המקצועיות של החוקר הפרטי

מעבר לכל דבר אחר, כשאנו מדברים על משרדי חקירות, החלק המרכזי בהצלחת החקירה נעוץ בכמה גורמים: מקצוענותו של החוקר הפרטי שמנהל את החקירה, היצירתיות שלו והניסיון. אומנות החקירה נרכשת עם השנים, ולניסיון יש משקל רב, כך שאם אתם רוצים לבצע חקירה מהירה, מקצועית, וחשוב מכל, חוקית – כדאי שתפנו למשרד חקירות ותיק ואמין, גם אם זה יעלה לכם קצת יותר.

משרד חקירות ויצמן יער מוכר היטב במשך שנות פעילותו הרבות סייעו הממצאים והראיות שאספו  להכרעת הליכים משפטיים רבים ובזכות כך צבר המשרד מוניטין רב בקרב עורכי דין חברות גופים עסקיים משרדי ממשלה ולקוחות פרטיים.

מגוון החקירות שבהם מתמחה ויצמן יער כולל הזמת תצהירי שווא, חקירות כלכליות, איתור נכסים, חקירות אישות, בדיקות לגילוי האזנות ועוד..

חשוב לפנות למשרד חקירות מנוסה

לדוח חקירה שבו ראיות של ממש על המעילה או ההונאה ישנן כמה יתרונות וביניהם, זירוז הטיפול המשטרתי, הגדלת סיכויי ההצלחה בהליך הפלילי וסיוע רב גם בהליך האזרחי. זכרובחירה נכונה של משרד חקירות מנוסה בתחוםאשר תוביל לגילוי ממצאים איכותייםיכולה להיות המפתח אשר יוביל להצלחת התהליך בכל הנוגע לחקירות הונאה ומעילה!

אשר ויצמן
(הכותב הנו הבעלים של משרד ויצמן יער חקירות)

צור קשר

ויצמן יער קיים מזה כ-40 שנה ונחשב למשרד הגדול והמוביל בתחום החקירות והמודיעין העסקי עם כ-70 עובדים מורשים מטעם משרד המשפטים. בין לקוחותינו נמנים משרדי עורכי דין מובילים, חברות מסחריות מהמובילות במשק וגופים ממשלתיים וציבוריים. אנחנו מתחייבים ליחס אישי, דיסקרטיות ומקצועיות ללא פשרות.





    Contact